15.06.2025 90

20-23 травня 2025 року відбулись стратегічні зустрічі членів Ради директорів міжнародної асоціації Global Ecolabelling Network (GEN) з представниками Єврокомісії та Європарламенту. Програма зустрічей була сформована з врахуванням цілей GEN щодо посилення інтеграції глобальної практики екологічного маркування в політику ЄС у сфері сталого розвитку, циркулярної економіки та зелених закупівель.

GEN є міжнародною асоціацією яка об'єднує надійні програми екологічного маркування у світі згідно з ISO 14024 (надалі – екомаркування) та встановлює глобальні екологічні критерії для оцінювання товарів і послуг різних категорій. Рада директорів GEN – керівний орган асоціації між з'їздами, якій обирається з найвпливовіших керівників регіональних і національних програм на з'їзді членів GEN.

Світлана Перминова, директор Центру екологічної сертифікації та маркування ВГО "Жива планета" (українська програма екомаркування «Зелений журавлик») з 2022 року є членом Ради директорів GEN, приняла участь в програмі зустрічей разом з іншими членами Ради.

21 травня

Зустріч в офісі Єссіки Росвалл, Комісара ЄС з питань довкілля та конкурентоспроможної циркулярної економіки

В зустрічі з боку Єврокомісії прийняли участь:

  • Пернілле Вайс-Елер (Pernille Weiss-Ehler), членкиня кабінету Єссіки Росвалл, Комісара ЄС з питань довкілля та конкурентоспроможної циркулярної економіки. У 2019–2024 роках представляла Данію як депутатка Європейського Парламенту від Європейської народної партії (EPP);
  • Сільвія Ферратіні (Silvia Ferratini), координаторка програми екомаркування EU Ecolabel у Європейській Комісії. Представляє EU Ecolabel у складі GEN;
  • Сільві Люден (Sylvie Ludain), керівницею команди ЄС з екомаркування EU Ecolabel. Представляє команду "Зелені декларації" та "Екологічний слід" Генерального директорату Європейської Комісії з питань довкілля (DG Environment), з підрозділів B1 (Циркулярна економіка, сталий розвиток виробництво і споживання) та B4 (Сталий розвиток продукції).

Світлана Перминова та Сільвія Ферратіні

Дискусія під час зустрічі була зосереджена на майбутній ролі екологічного маркування в політиці закупівель ЄС та на глобальному ринку. Зокрема, обговорювалися:

  • гармонізація екологічних критеріїв оцінювання та взаємне визнання схем екологічного маркування які відповідають вимогам до І типу згідно з ISO 14024 (EN ISO 14024);
  • включення екомаркування до критеріїв зелених публічних закупівель (GPP) та цифрових паспортів продукції;
  • протидія грінвошингу та забезпечення довіри до сертифікації за схемою ISO 14024 (EN ISO 14024);
  • підтримка впровадження Регламенту (ЄС) 2024/1781 Європейського Парламенту та Ради від 13 червня 2024 року щодо вимог до екодизайну для сталих продуктів (Regulation on Ecodesign for Sustainable Products (ESPR), якій набув чинності 18 липня 2024 року;
  • посилення ролі екомаркування у впровадженні податкових та екологічних стандартів ЄС.

Світлана Перминова та Пернілле Вайс під час зустрічі

Члени Ради директорів GEN в офісі Єссіки Росвалл під час зустрічі

ЄС спрощує зелені закупівлі: екомаркування стане зрозумілішим і доступнішим

Сьогодні в різних державах-членах ЄС діють різні програми екомаркування з різними критеріями оцінювання товарів для однієї категорії продукції. Через це замовники і постачальники під час участі у тендерах стикаються з плутаниною. Щоб вирішити цю проблему, ЄС готує нову Стратегію єдиного ринку ЄС (Single Market Strategy). Документ передбачає узгодженість екологічних стандартів на регіональному і національному рівнях, що дозволить уникнути зайвої бюрократії та полегшити доступ до ринку, особливо для малого та середнього бізнесу.

У фокусі уваги – впровадження єдиних екологічних та соціальних критеріїв у всі публічні закупівлі. Це дозволить державним органам закуповувати товари й послуги з упевненістю, що вони відповідають сталим принципам. Крім того, обговорюється перехід до цифрових рішень. Наприклад, використання електронних паспортів продуктів, які міститимуть всю необхідну інформацію для замовників чи споживачів. Розробка нових правил триває, а вже наступного року очікується ухвалення відповідного законодавства. Навколо цих питань постійно тривають запеклі політичні дискусії.

Члени Ради директорів GEN наголосили: «Єдині екологічні критерії програм екомаркування згідно з ISO 14024 по всьому ЄС зробить зелений вибір простішим та сприятиме зменшенню явищ грінвошингу та правових ризиків…»

Софі Е. Мунтяну (Sofie E. Munteanu) з Швеції – заступниця голови Ради директорів GEN з питань внутрішнього розвитку мережі (Vice Chair for Internal Network Development) поділилась підходом своєї країни до розробки законодавчих поправок на основі зворотного зв’язку від бізнесу та інших зацікавлених сторін:

«Екомаркування допомагає споживачам ідентифікувати продукти з покращеними екологічними характеристиками та сприяє присутності МСП на ринку сталої продукції. GEN діє глобально, за стандартом ISO 14024, і тому ми звертаємо увагу на необхідності забезпечення рівних умов для всіх екомаркувань, що відповідають цьому стандарту. Якщо визнавати лише EU Ecolabel як один “офіційний знак ЄС”, це зачине двері перед багатьма перевіреними національними програмами, які вже працюють за міжнародним стандартом і мають узгоджену критеріальну базу. Особливо постраждають малі виробники, які просто не зможуть конкурувати…»

Ізабелла Хуанг Ло (Isabella Huang Loh), заступниця голови Ради GEN з питань зовнішніх зв’язків та партнерства (Vice Chair for External Relations and Partnerships), голова Singapore Environment Council докладно розповіла про широке використання екомаркувань в Азії, згадавши реформи державних закупівель у Сінгапурі, Малайзії, Таїланді, Кореї та Японії:

«Малі й середні підприємства суттєво виграють від екомаркування — воно дає їм чіткий орієнтир у сфері сталості та допомагає виходити на нові ринки. Політика ЄС має прямий вплив не тільки на власний ринок, але й далеко за межами ЄС - в т.ч. і на понад 105 000 екологічно сертифікованих МСП (у згаданих країнах). Екомаркування – це інструмент не лише для закупівель, а й для сфер фінансування та страхування — зокрема, у вигляді довідкових орієнтирів для страхових андерайтерів...»

К.С. Венкатагірі (K.S. Venkatagiri), голова Ради директорів GEN, керівник програми екомаркування GreenPro (Індія), виконавчий директор CII-Godrej Green Business Centre при Конфедерації індійської промисловості (Confederation of Indian Industry – CII) підкреслив, що правила і процедури GEN є надійним джерелом зворотного зв’язку з питань екомаркування для політиків і запропонував підтримку асоціації у розробці майбутніх законодавчих ініціатив.

Зустріч завершилася визначенням трьох основних напрямів подальшої співпраці:

  • роз’яснення функціонування екомаркувань для продуктів і ринків;
  • внесення пропозицій до Стратегії єдиного ринку ЄС – EU Single Market Strategy ,
  • удосконалення комунікаційних підходів щодо переваг екомаркувань;
  • запровадження постійного діалогу щодо законодавчих змін у сфері екологічних тверджень (Green Claims) з метою своєчасної адвокації членів GEN та юридичної узгодженості.

У результаті зустрічі GEN зміцнила імідж незалежних програм екомаркувань які відповідають вимогам ІSО 14024 як інструментів імплементації екологічної політики ЄС, зокрема у сфері безпеки продукції, циркулярноcті та прозорості ланцюгів постачання.

Зустріч з Анною Кавацціні (Anna Cavazzini), головою Комітету Європарламенту з питань внутрішнього ринку та захисту прав споживачів (IMCO)

Під час зустрічі обговорювались можливості інтеграції екомаркувань до Стратегії Єдиного ринку ЄС (EU Single Market Strategy), зелених закупівель і цифрових рішень.

GEN наголосила на важливості використання екомаркувань як орієнтиру у встановленні обов’язкових вимог до сталих продуктів та у просуванні прозорих та екологічно відповідальних практик.

Анна Кавацціні (Anna Cavazzini), голова Комітету з питань внутрішнього ринку та захисту прав споживачів (Committee on the Internal Market and Consumer Protection - IMCO) у Європейському парламенті. Депутатка від Партії Зелених (Німеччина). В комітеті IMCO, який очолює Анна, розглядаються питання публічних закупівель, екологічних заяв, сталої цифровізації та Акту про цифрові ринки (Digital Market Act).

Основні питання які були обговорені під час зустрічі:

1) Виклики та можливості, пов’язані із впровадженням екологічного маркування згідно з ISO 14024

Екомаркування якій визначено як І тип надання достовірної екологічної інформації про продукції та її життєвий цикл. Оцінка здійснюється незалежним компетентним органом за встановленими екологічними критеріями для окремо взятої категорії продукції. Оцінка відповідності прогам екомаркування для членів GEN має унікальний статус якій ґрунтується на незалежному аудиті через систему в межах асоціації – GENICES.

Водночас представники GEN висловили стурбованість:

  • фрагментацією підходів у різних секторах і надмірною законодавчою активністю в ЄС, що може ускладнювати доступ на ринок ЄС окремих країн і програм;
  • тим, що іноді екомаркування виключається з нових законодавчих ініціатив на національному рівні;
  • тим, що не всі ISO-сумісні схеми екомаркування в ЄС відповідають високим стандартам GEN та не є членами асоціації.

2) Узгодження загальних і галузевих регламентів, інтеграція екологічних підходів у політику внутрішнього ринку

Учасники обговорення вказали на необхідність забезпечити логічну цілісність між загальним і секторальним законодавством, зокрема в контексті вимог до сталості продукції на внутрішньому ринку ЄС. Також обговорювалася ідея інтеграції принципу міжнародної солідарності. Наприклад, за рахунок просування екологічних стандартів у третіх країнах через ринкову силу ЄС.

3) Спротив зеленим ініціативам у Європейському Парламенті

Анна Кавацціні відзначила наявність політичного спротиву зеленим ініціативам з боку окремих парламентарів. У зв’язку з цим Рада GEN запропонувала активніше використовувати короткі, зрозумілі меседжі для донесення цінності екомаркування до законодавців, замість складних технічних документів.

4) Масштаби застосування екомаркування в публічних закупівлях

«Екомаркування охоплює не лише нішеві товари, а й великі ринки. Кілька держав-членів ЄС щороку закуповують електронну продукцію з екомаркуванням EP на суму понад 1 мільярд доларів. Це не нішеві товари — це мейнстрим», — зазаначила членкиня Ради директорів GEN Кетрін Ларок (Catherine Larocque) та керівниця програми EPEAT – найбільший орган з екомаркування електронної продукції у Global Electronics Council.

5) Цифровізація як інструмент прозорості у ланцюгах постачання.

Обговорювалися ініціативи щодо забезпечення простежуваності продукції через цифрові рішення. Ізабелла Ло зазначила, що порти Сінгапура вже працюють над цифровими платформами, які включають екомаркування як елемент простежуваності. Це стало частиною обговорення майбутніх вільних торговельних угод і ролі цифрових паспортів продукції.

Зустріч членів Ради директорів GEN з Анною Кавацціні у Європейському парламенті

Зустріч завершилась домовленістю продовжити обмін даними, зокрема щодо обсягів закупівель продукції з екомаркуванням, а також підготовкою коротких інформаційних матеріалів для комунікації з законодавцями та посадовцями.

Зустріч з Лукасом Андреасоном (Lukas Andreasson), радником Ганни Ґедін, членкині Комітету з питань внутрішнього ринку та захисту прав споживачів (Committee on the Internal Market and Consumer Protection)

Ганна Ґедін (Hanna Gedin), депутатка Парламенту Швеції від Лівої партії. Раніше протягом п’яти років обіймала посаду заступниці генерального секретаря партії. Зараз її перша каденція в парламенті. Ґедін є членкинею Комітету з питань внутрішнього ринку та захисту прав споживачів (Committee on the Internal Market and Consumer Protection), а також заступницею голови Комітету з питань промисловості, досліджень та енергетики (Committee on Industry, Research and Energy). Пані Ґедін також є віцеголовою Лівої партії.

У Європейському парламенті зараз готують Резолюцію щодо публічних закупівель. Вона не є законом, але демонструє політичну позицію парламенту. Очікується, що ця резолюція стане основою для оновлення Директиви ЄС 2014/24/ЄС про публічні закупівлі яке заплановане у 2026 році.

На запит Єврокомісії щодо майбутніх змін у сфері державних закупівель, представники Ради директорів GEN презентували чотири основні пропозиції до політики ЄС:

1. Запровадження обов’язкових екологічних вимог для всіх державних закупівель

Всі державні закупівлі повинні містити мінімальні екологічні критерії. Це має бути не складно чи бюрократично – члени GEN мають багато практичних й ефективних рішень, які можна реалізувати без зайвих складнощів.

2. Забезпечення визнання міжнародного стандарту ISO 14024 як еталонного стандарту для екомаркувань та активне впровадження критеріїв програм екомаркування у закупівлі держав-членів ЄС.

Хоча законодавство ЄС дозволяє використання екомаркувань, відмінних від Ecolabel EU, держави-члени трактують його по-різному. Так, наприклад, у Швеції екомаркування активно просувається, в інших – навпаки, стримується. Позицію щодо цього потрібно уніфікувати по всьому ЄС. Важливо, щоб визнавалися різні екомаркування, з тих що відповідають міжнародному стандарту ISO 14024, а не лише європейські.

«Європейське законодавство має прямо визнавати ISO 14024 як еталонний стандарт для екомаркування. Це дозволить враховувати вже існуючі, надійні системи з країн-партнерів і уникнути дублювання зусиль. Немає “шведських комп’ютерів” чи “європейських комп’ютерів” – є глобальні продукти, тож і екомаркування має бути глобальним!» - наголосила Софі Мунтяну.

Щоб уникнути дискримінації міжнародних екомаркувань у межах Європейського ринку, в межах підготовки та імплементації Директиви про зелені твердження (Green Claims Directive). Зараз проєкт цього документу перебуває на етапі розгляду Європейським парламентом і Радою ЄС. Рада директорів GEN наголосила на необхідності тримати у фокусі глобальний характер ринку:

“Сучасні товарні ланцюги — міжнародні. Екомаркування, які діють у США, Канаді, Україні, Японії, чи Сінгапурі, вже сьогодні визнаються закупівельниками в ЄС. Вилучення цих знаків або створення окремих вимог для «неєвропейських» програм не лише знизить довіру, а й суперечитиме принципам СОТ. Ми вже маємо глобальні механізми, які працюють – їх потрібно інтегрувати, а не витісняти” — наголосив К.С. Венкатагірі, голова Ради GEN.

3. Інтеграція принципів циркулярної економіки в політику закупівель

Рада директорів GEN висловила переконання, оновлена Директива про публічні закупівлі обов’язково має включати вимоги до довговічності, ремонту, зменшення відходів і водоспоживання, дизайн для повторного використання, тощо. Тобто ті елементи, які вже є невід’ємною частиною (!) більшості критеріїв оцінювання програм екомаркувань. Тобто мова вже не про те, щоб стимулювати екологічність продуктів, а про тотальні зміни в бізнес-моделях. Представники GEN зобов’язались надати технічну допомогу для гармонізації екологічних критеріїв на рівні Директиви.

“Це не лобізм окремих маркувань. Це внесок у спільну справу – сталий ринок, де критерії важливіші за каїну походження екомаркування на етикетці", підкреслила Ізабелла Ло.

4. Забезпечити навчання й доступ до знань для замовників і постачальників

Необхідно представити дані, які підтверджують цінність екомаркувань програм членів GEN – навести конкретні приклади того, як такі екомаркування:

  • знижують викиди СО2;
  • підтримують циркулярну економіку;
  • зміцнюють конкурентоспроможність європейських МСП;
  • використовуються при фінансуванні і страхуванні (наприклад, як інструмент ESG-перевірки).

Для цього GEN готова ділитись кейсами та даними досліджень оцінки життєвого циклу (LCA) продукції різних категорій з екомаркуванням Канади, України, США країн Азії та інших.

Представники GEN поділились позитивним досвідом використання екомаркувань у закупівлях і закликали ЄС до вивчення досвіду:

  • у Швеції статистика показує, що більше МСП подаються на тендери, коли є екологічні вимоги – тому що можуть конкурувати якістю, а не лише ціною;
  • у США, Сінгапурі, Індії вже діє обов’язкова політика зелених закупівель. В цих країнах визнають кілька екомаркувань і мають прості онлайн-інструменти для замовників.

Світлана Перминова, членкиня Ради директорів GEN, поділилась досвідом України. В рамках програми EU4Environment, що фінансувалась ЄС були розроблені рекомендації та проведені тендера з оцінкою пропозиції із застосуванням нецінових критеріїв та методом оцінки вартості життєвого циклу (послуги харчування, ремонт доріг, реконструкція шкіл тощо). Пан Андреас високо оцінив наведені приклади і відмітив, що навіть на рівні ЄС це є прогресивним підходом. На сьогодні в ЄС єдиним обов’язковим критерієм у тендерах лишається ціна. Нецінові критерії та метод оцінки життєвого циклу можуть бути застосовані. Соціальні та екологічні критерії дозволені (але не є обов’язковими), тому більшість замовників уникає їх застосовувати через юридичну невизначеність і ризик оскаржень.

Учасники зустрічі дійшли консенсусу стосовно подальших кроків:

  • спираючись на досвід країн-учасниць мережі, GEN має стати джерелом даних, прикладів та розрахунків, що наочно демонструють ефективність екомаркування у публічних закупівлях;
  • визнано важливим узгодити позицію Європейської Комісії та депутатів Європейського парламенту щодо проєкту нової директиви Green Claims Directive; погодились координувати свої дії та надавати одне одному підтримку – нинішній етап розробки документа розглядається як вікно можливостей для системних змін.

"Екомаркування вже працює в Європі. Воно покращує якість і підтримує сталість. Треба не обмежувати, а розширювати сферу його застосування в публічному секторі…" — підсумував зустріч К.С. Венкатагірі, голова ради GEN.

Члени Ради директорів GEN разом із Лукасом Андреасcоном у Європейському парламенті

22-23 травня

Зустріч з Крістіною Васіле (Cristina Vasile), керівницею підрозділу Європейської Комісії з питань економічної безпеки, багатосторонньої торгівлі та сталого розвитку в контексті Європейського Зеленого курсу (DG Trade and Economic Security, Multilateral Trade and Sustainable Development, Green Deal)

У центрі уваги – інтеграція екомаркувань у торговельну політику ЄС в контексті сталих торговельних угод.

Торговельні угоди ЄС є важливим інструментом сталого зростання, і сучасні домовленості передбачають чіткі правила у сфері торгівлі та сталого розвитку. Вони зобов’язують сторони ефективно імплементувати міжнародні трудові конвенції та екологічні угоди, боротьбу з незаконною торгівлею, розвиток циркулярної економіки та ланцюгів постачання без вирубки лісів.

Протягом 30 -хвилинної зустрічи обговорили можливості, які відкриває екомаркування у цьому контексті – як інструмент довіри, стандартизації сталості та просування відповідального споживання. Представники GEN підкреслили переваги надійних систем екомаркування для підтримки сталих торговельних відносин та поставили питання щодо інтеграції екологічної сертифікації в зміст торговельних угод ЄС:

«Eкомаркування значно випереджає чинне регулювання і слугує інструментом «майбутньої сталості» для бізнесу, з урахуванням очікуваних змін на 5–10 років уперед. Особливо це актуально для МСП, які не мають ресурсів самостійно відстежувати нові вимоги. Водночас у програмах GEN передбачені гнучкі умови. Наприклад, зменшені внески для малого бізнесу та залучення МСП до розробки критеріїв. Такі механізми дозволяють зробити сертифікацію доступною й ефективною навіть для найменших виробників», - Світлана Перминова, ВГО "Жива планета"

«Дослідження ринку демонструють зростаючий інтерес до екомаркування з боку бізнесу – як для експорту, так і для внутрішнього ринку. Намітилась тенденція, коли великі компанії прагнуть уникати різноманіття вимог і підходів, тому розглядають тип I екомаркування як уніфікований і простий інструмент», – Рійкка Холопайнен (Riikka Holopainen), членкіня Ради директорів GEN, керівниця Ecolabelling Finland: оператор Nordic Swan Ecolabel та EU Ecolabel у Фінляндії.

Пані Васіле підтвердила зацікавленість Єврокомісії у співпраці з надійними глобальними екомаркуваннями в межах екологічно орієнтованих торговельних угод і додаткових матеріалах про переваги екомаркування, його роль у гармонізації підходів та просуванні сталості у торгівлі й закупівлях.

Засідання Ради директорів GEN

22-23 травня також відбулись закриті засідання Ради директорів GEN. Порядок денний був присвячений вдосконаленню управління асоціацією, розвитку співпраці між програмами екомаркування членів GEN та підготовці до Всесвітнього Дня екомаркування -2025 у жовтні.

Візит до Брюсселя став одним з стратегічних етапів для розвитку партнерства між GEN та органами ЄС. У контексті активного розвитку законодавства ЄС екомаркування дедалі більше визнається не лише інструментом для споживачів, а й важливим важелем екологічної політики. Рада директорів GEN підтвердила свою готовність до тісної співпраці з європейськими інститутами влади, аби забезпечити взаємне визнання, уніфікацію стандартів і просування спільних цілей сталого розвитку.

Члени Ради директорів GEN