09.10.2025 26

Сьогодні, 9 жовтня 2024 року, – Всесвітній день екологічного маркування. До цієї події ВГО «Жива планета» разом з партнерами традиційно підготували низку заходів, зокрема для освітян і студентів.

Відкритий Урок з екомаркування пройшов на базі Національного транспортного університету - НТУ.

"В минулому році ми провели велику роботу з Міндовкілля і Міносвіти для проведення Уроку з екомаркування в школах усіх регіонах країни. Цього року – працюємо з вишами. Тема екомаркування наскрізна. Стандарти екомаркування охоплюють різні категорії товарів і послуг, а також сферу будівництва. НТУ є провідним університетом якій готує майбутніх будівельників, логістів, економістів, екологів, управлінців у сфері розвитку інфраструктури та туризму. Всі ці напрями мають великий потенціал екологізації і для цього потребують фахівців з відповідними зеленими навичками і компетенціями. Це наша мета. Ділитись знаннями і світовим досвідом для підготовки таких фахівців – наш вклад у зелене відновлення України", – розповіла про ініціативу Світлана Берзіна, президент ВГО "Жива планета".

Урок відвідали викладачі і студенти майже всіх кафедр, які висловили зацікавленість у майбутньої співпраці пов'язаної з екологічними стандартами та їх практичним застосуванням за напрямами освітніх програм.

ВГО "Жива планета" відкрита до співпраці проведення практик і стажувань студентів за умов обрання теми узгодженої з нашими основними напрямами роботи. Ми надаємо унікальні можливості досліджень в межах практичного застосування міжнародних і європейських стандартів в різних сферах економічної діяльності.

Під час Уроку – слухачі дізнались про принципи і переваги сталого споживання, метод оцінки життєвого циклу, різні типи надання екологічної інформації про товари і послуги згідно міжнародних і європейських стандартів, основні вимоги до енергоефективного зеленого будівництва і сталий туризм. А також про значення різних маркувань і роль екомаркування у формуванні ринку екологічних товарів послуг і технологій.

Презентація

Фото

Урок пройшов у дружній атмосфері відкритого діалогу. Активні студенти отримали я якості відзнаки шопери з лого "Живої планети" вироблені з перероблених пластикових пляшок, а бібліотека університету поповнилась презентованими виданнями серії "Бібліотека екологічних знань" про стале споживання і виробництво та стандарти для систем екологічного управління.

Доречи, ці видання доступні для усіх:

Довідник у запитаннях та відповідях «На шляху зеленої модернізації економіки: модель сталого споживання та виробництва»

Посібник «Системи екологічного управління: сучасні тенденції та міжнародні стандарти»

Міфи та реальність про екомаркування

Міф 1: «Екомаркування — це просто маркетинг»

Правда: Екомаркування відноситься до І типу надання екологічної інформації про продукцію згідно з міжнародним стандартом ISO 14024. Це офіційна міжнародно визнана система сертифікації в усьому світі. Товари і послуги перевіряють незалежні експертні групи на відповідність встановленим критеріям. На кожну категорію розробляється і затверджується свій набір критеріїв – це вимоги до екологічних характеристик продукції та її життєвого циклу, від сировини до утилізації продукту. В Україні цю систему представляє програма екомаркування «Зелений журавлик», яка має міжнародне визнання та національну акредитацію.

Міф 2: «Екомаркування дорого і доступне лише великим компаніям».

Правда: В Україні та світі лідерами сертифікації на право застосування екомаркування є малі та середні підприємства, які отримують від цього економічну вигоду. Екомаркування допомагає оптимізувати виробництво, зменшити витрати на енергію, сировину та паковання. А ще це надійний інструмент інформування споживачів про те що товар чи послуга краща в категорії за найвищими показниками якості та безпеки.

Міф 3. «Товари з екомаркуванням значно дорожчі»

Правда: Незалежне опитування споживачів проведене у серпні цього року доводить що понад 31% споживачів в Україні готові платити більше за екологічні товари, але в довгостроковій перспективі вони економніші: споживають менше енергії та води, довше служать і створюють менше відходів. Тому загальна вартість життєвого циклу таких товарів на 5–12% нижча. Але є ще один аспект – безпека і здоров'я які важко виміряти але зрозуміло наскільки важливо споживати чи користуватись більш безпечними продуктами.

Міф 4. «Знак можна намалювати самостійно»

Правда: Використання логотипу екомаркування захищене Законом та вимагає підтвердження незалежним органом сертифікації. Безпідставне використання такого логотипу, або будь-якого твердження "екологічний", "еко" – це greenwashing, який класифікується як введення в оману споживача, карається Законом і підриває довіру до бізнесу. Знак «Зелений журавлик» можна розміщувати лише після проходження екологічної сертифікації на підставі Угоди укладеної між акредитованим органом оцінки відповідності і користувачем екологічного сертифікату.

Більш детально про екомаркування в Україні на www.ecolabel.org.ua.